Co jsou open-ended toys?
Open-ended toys (otevřené hračky) jsou hračky, které nemají konkrétní způsob, jak si s nimi hrát nebo jeden správný účel. Dětem dávají svobodu při hře a umožňují jim využívat fantazii, tvořivost a kreativní myšlení. Na rozdíl od hraček s konkrétním účelem, jako jsou například puzzle nebo stavebnice s návodem, umožňují open-ended toys dětem hrát si různými způsoby a vytvářet vlastní pravidla.
Tento koncept pochází z pedagogických směrů, jako je Montessori nebo Reggio Emilia, které kladou důraz na samostatné objevování, volnou hru a rozvoj dítěte skrze interakci s různými materiály.
Jak vypadají open-ended toys v praxi?
Open-ended toys mohou mít mnoho podob a využití. Některé z nejběžnějších příkladů zahrnují:
-
Dřevěné kostky a stavebnice: Mohou být použity k vytváření různých struktur, jako jsou domy, věže nebo mosty. Děti mohou stavět a bourat, kombinovat různé tvary a objevovat nové způsoby, jak využít stavební díly.
-
Stavebnice typu LEGO: I když mají konkrétní stavební plány, lze je použít jako open-ended toys, když si s nimi děti hrají bez návodu a vytvářejí vlastní modely.
-
Písek a voda: Tato média umožňují dětem tvořit, experimentovat s tvary, objemem a konzistencí. Mohou stavět hory, doliny, hrady, nebo jen tak experimentovat s různými nádobami.
-
Kreativní materiály: Pomůcky jako modelína, hlína, barvy, pastelky nebo různé dekorační materiály umožňují dětem tvořit podle vlastní fantazie.
-
Stoffové nebo plyšové hračky: Mohou být použity při hraní na různé role, což podporuje imaginativní hru a rozvoj sociálních dovedností.
-
Magnetické stavebnice: Například stavebnice typu Magna-Tiles nebo Connetix. Děti mohou stavět jak jednoduché geometrické tvary, tak složité struktury podle vlastní představivosti.
Odkud pochází myšlenka open-ended toys?
Myšlenka open-ended toys má kořeny v alternativních vzdělávacích metodách, jako je Montessori, Reggio Emilia nebo Waldorf. Tyto přístupy kladou důraz na aktivní roli dítěte ve vzdělávacím procesu, podporují hru, která není předem určena, a zaměřují se na rozvoj osobnosti a individuální růst dítěte.
-
Montessori metoda: Pochází z Itálie od Marie Montessori. Zdůrazňuje samostatnou hru a objevování světa prostřednictvím konkrétních materiálů, které jsou jednoduché, ale umožňují mnoho využití. Například jednoduché dřevěné kostky nebo předměty z přírody.
-
Reggio Emilia: Italská vzdělávací filozofie, která vznikla po druhé světové válce. Klade důraz na prostředí jako „třetího učitele“ a využívá open-ended toys k podpoře volné hry a kreativity.
-
Waldorfská pedagogika: Zakladatelem je Rudolf Steiner, který propagoval hračky z přírodních materiálů, které rozvíjejí smysly a dávají prostor fantazii.
Výhody open-ended toys
-
Rozvoj kreativity a fantazie: Tyto hračky dávají dětem možnost tvořit nové příběhy a scény, objevovat a experimentovat.
-
Podpora nezávislosti a rozhodování: Děti si samy určují, jak budou hračku používat, čímž se učí přijímat rozhodnutí a nést za ně odpovědnost.
-
Zlepšení jemné a hrubé motoriky: Manipulace s různými tvary, texturami a materiály podporuje rozvoj jemných i hrubých motorických dovedností.
-
Výuka trpělivosti a vytrvalosti: Při stavění a tvoření dochází k experimentování a opravám, což učí děti trpělivosti.
-
Podpora sociálních dovedností: Děti se při volné hře učí spolupráci, komunikaci a řešení problémů s ostatními.
Jak začlenit open-ended toys do domácnosti
Pokud chcete začlenit open-ended toys do domácnosti, můžete začít s několika základními kroky:
-
Zvolte hračky z přírodních materiálů, jako je dřevo, vlna nebo bavlna. Tyto materiály jsou příjemné na dotek a povzbuzují děti ke smyslovému objevování.
-
Vytvořte prostor pro volnou hru, kde mohou děti bez omezení objevovat a tvořit. Může to být speciální koutek nebo malý stůl s různými materiály.
-
Střídejte hračky pravidelně: Nabídněte dětem různé hračky v různých obdobích, aby měly neustále nové podněty a nápady na využití.
Open-ended toys a sensory play
Open-ended toys jsou často používány při sensory play, což je forma hry, která stimuluje smysly dětí. Díky širokému spektru možných způsobů použití jsou open-ended toys ideální pro aktivity zahrnující hmatové, zrakové nebo sluchové vjemy. Například:
-
Písek a voda: Děti mohou kombinovat hru s přírodním materiálem a různými nástroji, což stimuluje smysly a rozvíjí jemnou motoriku.
-
Kinetické písky a slizy: Děti si mohou vytvářet vlastní tvary, což podporuje smyslové vnímání a kreativní tvoření.
....
Příklady známých open-ended toys
- Grimm's Rainbow: Dřevěná duhová stavebnice, kterou lze využít na mnoho způsobů – od stavění věží po vytváření imaginárních světů.
- Magna-Tiles: Magnetické stavebnice, které umožňují stavět různé 2D a 3D objekty.
- Stavebnice LEGO bez návodu: I když LEGO může mít návod, když se děti nechají unést fantazií, může být skvělým příkladem open-ended toys.
Závěr: Proč jsou open-ended toys tak důležité?
Open-ended toys nejsou jen hračky, ale nástroj pro rozvoj dítěte. Umožňují dětem objevovat, experimentovat a tvořit bez omezení. Podporují přirozený vývoj, učí je řešit problémy a rozvíjejí široké spektrum dovedností. Investice do těchto hraček je investicí do budoucnosti dítěte, která mu poskytne nejen zábavu, ale i cenné zkušenosti pro jeho růst.
Tyto hračky, inspirované metodami jako Montessori nebo Reggio Emilia, přinášejí do života dětí volnost a prostor pro kreativní objevování.